iOS-spel genererade nära $1 miljard under pandemic peak i USA

Casino appar

2022-02-11

Ethan Tremblay

GameRefinery, en känd organisation för social speldataanalys, och LiftOff, en utrustning för optimering och marknadsföring av mobilappar, avslöjade sina resultat om hur socialt spelande presterade under hälsokrisen den här veckan.

iOS-spel genererade nära $1 miljard under pandemic peak i USA

Undersökningen upptäckte att iOS-användare i USA spenderade cirka 1 miljard dollar på free-to-play sociala kasinoapplikationer från 1 augusti 2020 till 31 juli 2021. Även om detta kan verka som en motsägelse, tjänar gratisappar pengar genom en mängd olika källor.

Människor blir vanligtvis överfallna med annonser, som appproducenter använder för att få tillbaka sina kostnader. Inköp i appen kan också göras av spelare för att utveckla sitt spelande eller status i spelet.

Under den ovan nämnda 12-månadersperioden nådde appintäkterna från sociala spel en ny topp på 990 miljoner dollar.

Socialt spelande, förklarat

International Social Games Association definierar sociala spel som de som spelas online eller på mobila enheter och innehåller en social komponent.

Människor spelar vanligtvis med eller direkt mot sina vänner, eller så deltar de i resultattavlor, chattrum eller diskuterar och jämför framsteg via ett socialt nätverk. De förbättrar spelupplevelsen genom att tillåta spelare att spela med eller mot andra, antingen samtidigt eller intermittent.

Bryter ner figurerna

Under tidsperioden och de 239 sociala spelapparna som studerades utsattes användare för mer än 83 miljarder annonsvisningar, enligt GameRefinery. För att få mer information klickade användare på nästan 1,1 miljarder annonser.

Joel Julkunen, GameRefinerys chef för spelanalys, sa att det inte är någon överraskning mobilcasino appar ser en ökning i popularitet över hela världen med tanke på effekterna som den globala pandemin har haft på spel.

Han sa också att eftersom de ser en ökad rörelse på denna specifika marknad, är det avgörande för mobilutvecklare och marknadsförare i denna specifika vertikal att analysera dessa nya insikter för att implementera långsiktiga strategier.

Undersökningen upptäckte att även när vaccinationsfrekvensen steg och USA återgick till någon form av normalitet i början av 2021, fortsatte socialt spelande att utvecklas positivt. Enligt GameRefinery var branschens intäkter under andra kvartalet 2021 över 260 miljoner dollar.

Kanske mer oroande för marknadsförare är det faktum att den genomsnittliga sociala spelanvändaren är äldre än den genomsnittliga användaren av någon annan spelgenre. Enligt Refinery, medan användarpopulationen är uppdelad 50/50 mellan män och kvinnor, är över hälften av de sociala spelspelarna över 45 år.

Medan forskningen inramade det i ett gynnsamt ljus och hävdade att det visar att den sociala "spelkategorin har en bred dragningskraft", har den mest eftertraktade demografin i reklambranschen länge varit gruppen 18 till 34-åringar.

Användarförvärvskostnader

Under pandemin spenderade sociala appar mycket pengar på användarförvärv. Med appar som konkurrerar om en flod av nya användare, var den genomsnittliga kostnaden per installation (CPI) $11,09. Triwins medgrundare Wayne Qin motiverade detta med att högkvalitativa användare vanligtvis innebär en högre CPI.

Apples senaste ändringar av sitt IDFA-protokoll är en viktig fråga för iOS sociala spelverksamhet (Identifier for Advertisers). Apple inkluderade en "Limit Ad Tracking"-funktion i iOS 10 för kunder som inte vill övervakas av annonser.

I slutet av 2020 meddelade Apple att cirka 20 % av dess användare har aktiverat alternativet, vilket hindrar vissa sociala spelannonser från att nå dessa individer. Som ett resultat förutspår raffinaderiets forskning att "Android kommer att driva ut iOS som valplattformen för kasinoappar i framtiden."

Senaste nytt

BTG Wild MegaWays Slot Preview
2022-04-10

BTG Wild MegaWays Slot Preview

Nyheter